čtvrtek 25. prosince 2008

Makavánoce

Moje maminka se asi před měsícem vrátila z rehabilitačního ústavu, kde se potkala s neuvěřitelně švihlou paní a založily spolu podpůrnou psychologickou skupinu makaků.Ta paní u nás byla v sobotu na návštěvě a od té doby je všechno maka.Dokonce i já jsem byla pasována na makalogistika, protože vím, kde je divadlo Spejbla a Hurvínka, kam spolu mamka a její nová kamarádka prý pojedou a můj brácha je makatlumočník, protože bude nosit tlumoky.
Makavánoce se vyznačují tim, že se nic nehrotí.Postrádáš pro někoho dárek ? Cájk, to prostě dodáš pozděj.Nemáme umytý okna.No a co, jako kdybychom někdy měli.Linecký kolečka nejsou kolečka ale šišky.No a co jako...kdo má kubistický cukroví.Perníčky jsou jak z kamene, vánočka je snědená skoro celá ještě před Štědrym dnem, stromeček je křivej jak p*del.Nemáme perfektní nažehlený oblečení na štědrovečerní večeři, brácha zasedá k hodovní tabuli v kraťasech a tričku z trutnovského festivalu.Děda dělá rok od roku víc a víc zmatků a naše ctihodná psí dáma je unavená, čili je večer a hlavně dědovo chování skoro přímo podřízeno psí náladě.
A zase jsem si strašně užila atmosféru, kdy se jde jeden z nás podívat do obýváku, jestli tam už neproletěl Ježíšek, ozve se zvoneček a šmírujeme stromeček skrz krupičkové sklo, začíná hrát Rybova mše vánoční a děda začne zpívat Hej mistře.Makavánoce jsou zároveň i liternární Vánoce, ještě nikdy jsme snad neměli pod stromečkem takových knížek...hitem je tedy dvousetstránkový rozhovor s mojí divadelní láskou, po něm Rok kohouta a po něm Embryologie od Moora, která má sběratelskou hodnotu a kterýho začnu v průběhu dějin nejspíš i nesnášet, ale dneska z něj mám radost.
A pak už jenom pohádka, pak výlet do evangelického kostela na půlnoční koncert a najednou tu sedim sama, všichni spí a mě se spát nechce.Tak si jdu otevřít ten Rok kohouta, dopít Neuburgh a užít si tuto velebnou noc.
Pantoflem na verandě házet nebudu, protože se mi doma líbí a pryč nechci, kor když mám naši podkrovní holčičí zašívárnu.Možná si rozkrojim jablíčko, abych věděla, jak to bude se zdravím.A pak to jablíčko snim, abych se dala trochu do fazóny po tom bramborovym salátě.

Žádné komentáře: